vrijdag 22 oktober 2010

Un mes después

" Your English is very good"
" Thank you, you have very beautiful eyes"
" I really like your smile"
" Your arms are very muscled"
" Me gustas your legs muchisimo"

Als dergelijke conversatie zou plaatsvinden, dan is het ongetwijfeld in Granada. Mensen ontmoeten, gaat hier zo gemakkelijk als een brood kopen. Een lief lachje plus een gedeelde inside joke equals per definitie een uitwisseling van gsm nummer ( yoigo? yo tambien!) en facebook. Een van de vele geweldige dingen die deze stad te bieden heeft : een overaanbod aan oversociale, overgelukkige, overmooie erasmussers. Meegaan met de stroom is werkelijk al wat je kan doen.

Als mensen me vragen waarom ik voor Granada koos als erasmusbestemming, kan ik daar kort over zijn. Ik vond het leuk klinken. La gran nada. Plus de zon schijnt er, en meer heeft dit meisje werkelijk niet nodig. Bij wijze van intellectueel antwoord kan ik ook nog zeggen dat ik heel graag mijn Spaans wou opkrikken, klaar was voor verandering en uitdaging, mensen en de hele hutsekluts.

Nu ik hier ben echter, kan ik wat concreter zijn, voor de geintresseerden onder jullie. Granada is een DROOM. Want :

- De zon is een garantie. Ontbijten in zijden pijama, elke morgen, op mijn balkon dus ook.
- Cultuur opsnuiven is hier geen verplichting of any kind, je loopt er door, staat erin, ademt het. Granada heeft verschillende wijken ( Albaicin, Realejo, Sacramonte) waar de sfeer telkens anders is, maar waar het geheel klopt als een bus. En het Alhambra is vanuit alle ooghoeken een pareltje.
- De winkels zijn open tot 20.00 of 21.00u. De winkelstraat is dan een marmeren boulevard van Spaanse lispelklanken, mooie mensen, geroosterde mais, kastanjes en een shoprush zoals nooit gezien.
- Er zijn ontzettend veel leuke winkels waar je als volleerde shopster de beste spullen vindt voor geen geld, danku chino's!
- De zapatos zijn hier verheven tot een soort godheid. Heil moeder schoen!
- De Granadese mannen hebben donker haar en lichte ogen. Hun accent is echter belabberd en grote kinderen zullen ze nooit hebben, maar soms moet een mens zich tevreden stellen met oren dicht en zonder toekomstplannen.
- Je krijgt bij elke alcoholische drank gratis tapa's. Avondeten: dronken zijn verplicht.
- Geen leuke vrienden? Chatroulette !
- Na zessen zitten er in de bomen op de duizend kleine pleintjes die Granada rijk is, heel veel parkieten in de bomen, die je belonen met een gratis fluit/kwekconcert.
- Niemand gaat de deur uit 'sanchts voor een uur of 2.00u. Ziehier dus de intrede van de officiële siësta van 14.00u tot 17.00-17.30u.

Doch enkele gelijkenissen met Belgie :
- Het gebouw van de faculteit letteren ( Filosofia y letras) lijkt schrikbarend op dat van Leuven. Even communistisch en onhartelijk.
- Geschiedenisstudenten zijn of hippies, of jezussen, of gefaald. Ziehier een definitie. ( met een klein percentage aan uitzonderingen, naturalmente)
- Mensen zijn liever lui dan moe, en werken hebben ze liever niet staan in hun woordenboek. Eigenljk willen ze gewoon heel de dag siësta'en en 'snachts fiesta'en. Cannot blame them eitherway. Ik kan maar geen reden bedenken waarom ik hier niet zou willen blijven!

1 opmerking:

  1. Hazelina!! Het lijkt er op dat je je 'dolletjes' amuseert, zo hoort het ook! Hou ons vooral up to date, vooral wat wortels e.d. betreft. ;) We missen jouw sprankelende aanwezigheid hier wel, het zonnetje zit duidelijk in Granada! Veel liefs!!

    BeantwoordenVerwijderen